سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شکیبایى دو گونه است : شکیبایى بر آنچه خوش نمى‏شمارى و شکیبایى از آنچه آن را دوست مى‏دارى . [نهج البلاغه]

معیار

خانه

پارسی بلاگ

مدیریت

پست الکترونیک

شناسنامه


8:49 صبح چهارشنبه 88/1/19

رجعت در اعتقاد شیعه

نویسنده: عاطفه

امامساله رجعت.رجعت مثل قیامت نیست.قیامت از ضروریات‏اسلام است و اگر کسى منکر قیامت باشد اصلا نمى‏شوداو را مسلمان شمرد و در ردیف‏مسلمانان نیست.مساله رجعت به این شکل نیست،تازه کسانى که معتقد هستند مى‏گویند که از ضروریات و مسلمات‏مذهب شیعه است.از مرحوم آقا شیخ عبد الکریم‏هم که راجع به شریعت‏سنگلجى(که منکر رجعت بود) سؤال کردند، گویاجواب داده بود: نه، از ضروریات اسلام نیست، و شایدگفته بود از ضروریات شیعه هم نیست.ولى البته شاید در علماى شیعه یک نفر، دونفر هم نمى‏شود پیدا کرد که رجعت را انکار کنند.

آنهایى هم که قائل‏به رجعت هستند، بعضى به سبک محدثین همین طورمعتقدند که عینا مثل قیامت مى‏شود، یعنى‏واقعا همین مرده‏ها از همین خاک زنده مى‏شوند.

عده‏اى دیگر که یکى از آنهامرحوم فیض کاشانى است (1) [طور دیگرى‏معتقدند].

دیگران اصلا در مقام‏توجیه برنمى‏آیند، مى‏گویند به ما گفته‏اندرجعت، ما هم مى‏گوییم رجعت، ما چه مى‏دانیم‏کیفیتش چگونه است؟بحثى‏نمى‏کنند.ولى مثل مرحوم فیض معتقد هستندکه رجعت نظیر این چیزى است که امروز علماى ارواح مى‏گویند.این‏حرف علماى ارواح تا چه حد درست است‏یا نادرست،به جاى خود، ولى نظیر این است که مى‏گویند مثلا مشاهده شده‏کثیرا که یک نفر در حال بیدارى، روح میتى را به‏صورت یک شبح و یک جسم خاص رقیقى که با این جسمها فرق داشته [حاضر]کرده و آن‏را دیده است.اگر حرف اینها را قبول نکنیم، نظیراین را اهل مکاشفه زیاد گفته‏اند.اهل مکاشفه زیاد ادعا مى‏کنند که ما در حالى‏که در حال خاصى از مکاشفه هستیم ارواح مؤمنین‏را مشاهده مى‏کنیم و مى‏بینیم، مى‏آیند و با ما حرف مى‏زنند.

یک وقتى همین جا نقل‏کردم که از مرحوم آقا سید جمال گلپایگانى‏از این قضایا زیاد نقل مى‏کنند(واقعا هم مرد فوق‏العاده‏اى بود)که‏از آن جمله من از پسرشان پرسیدم، گفت اتفاقامن خودم آنجا بودم(ایشان واقعا مرد خیلى پاک و وارسته‏اى بوده)که پدرم‏بعد از نماز شب به من گفت: برو ببین آقا شیخ محمدحسین فوت کرده (2) ؟گفتم: چطور؟گفت: برو تحقیق کن.رفتم‏تحقیق کردم، دیدم همان شب در همان لحظات قبل‏فوت کرده.قضیه چه بود؟[پدرم]گفت: من در قنوت نماز وتر، مرحوم‏آقا ضیاء را دیدم در حالى که مى‏آمد.گفتم: کجامى‏روى؟گفت: آقا شیخ محمد حسین فوت کرده، من به تشییع جنازه او مى‏روم.

نظیر اینها را البته‏اهل مکاشفه زیاد ادعا کرده‏اند.در اخبار و احادیث‏ما هم این چیزها خیلى زیاد است.نمى‏خواهم بگویم‏همه آنها درست است ولى‏اینقدر زیاد است که دیگر همه را نمى‏شود رد کرد.یک‏نمونه‏اش را مى‏گوییم که وقتى حضرت زهرا(س) مى‏خواستند به دنیا بیایندو زنهاى اهل مکه از کمک کردن به حضرت خدیجه(س)

.............................................................. 1.فیض‏کاشانى یک مرد ذوحیاتین است، یعنى هم یک مردمحدث فقیهى است و گاهى در آن کار محدثى و فقاهتش هم خیلى قشرى مى‏شود، و هم ضمنا یک‏مرد حکیم و فیلسوفى است.یک مرد ذو جنبتین است. 2.مرحوم آقا ضیاءعراقى و مرحوم آقا شیخ محمد حسین اصفهانى هر دواز علماى طراز اول بودند و به فاصله یک هفته رحلت کردند.

صفحه : 662

امتناع‏کردند، چهار زن آمدند آنجا براى اینکه به او کمک‏بدهند.پرسید: تو کى هستى؟یکى گفت: من حوا هستم،دیگرى گفت: من آسیه‏هستم، دیگرى گفت: من مریم هستم و...اینها همان‏تجلى کردن و ظاهر شدن روحهاست با بدنهاى مثالى در این دنیاى مادى،که اگر حرف علماى ارواح - که امروز ادعا مى‏کنند- راست باشد، این یک تایید علمى است بر آن چیزى که اولیاى‏دین یا اولیاى عرفان و مکاشفه گفته‏اند.

اشخاصى‏مثل مرحوم فیض کاشانى معتقدند رجعتى که درآینده خواهد شد، نه این است که مرده‏ها از قبر زنده‏مى‏شوند، بلکه معنایش این‏است که در یک وضع خاصى عده‏اى از ارواح - به همین‏شکلى که عرض کردم - در این دنیا ظاهر مى‏شوند.

افرادى مثل مرحوم شاه‏آبادى(که در تهران بود و مرد باذوقى بود)و بعضى‏افراد دیگر معتقدند بسیارى از موارد که در قرآن نام ملائکه آمده، اینهاهمان ارواح‏اند نه ملائکه‏اى که از سنخ انسان‏نبوده‏اند.مثلا قرآن تصریح مى‏کند که در جنگ بدر یا جنگهاى دیگر گروهى‏از ملائکه به نصرت مؤمنین آمدند.عده‏اى این‏طور مى‏گویند و به نظر من حرفشان درست است(قرآن هیچ وقت قول‏نداده ملائکه را تعریف کند و بگوید چیست.ملائکه‏در قرآن گاهى اساسا با قواى طبیعت تطبیق مى‏شود، گاهى شامل یک‏ملک مقرب مثل جبرئیل مى‏شود، و گاهى موجوداتى‏است در همین دنیا که از چشم ما مخفى است، به قول امروزیها دو بعدى یا شش‏بعدى و هفت بعدى است که ما نمى‏دانیم، و احیانابه ارواحى که در این دنیا ظاهر مى‏شوند اطلاق مى‏شود).عقیده عده‏اى‏این است که در جنگ بدر آن ملائکه‏اى که قرآن‏مى‏گوید چهار هزار ملائکه آمدند که شما را یارى کنند - که یارى‏شان هم به تعبیرقرآن فقط براى تقویت قلب بود نه یارى عملى- اینها انسانهایى بودند که آنها را رجعت داده بودند اما رجعت به این معنا، یعنى آنهایى بودندکه از دنیایى دیگر در این دنیا ظاهر شده بودند.

بنابراین،مساله رجعت با مساله قیامت فرق مى‏کند.اولاخود مساله رجعت‏یک مساله صد در صد[ضرورى]نیست مثل قیامت.ثانیاکیفیت رجعت با کیفیت قیامت فرق مى‏کند، چون‏در کیفیت قیامت در قرآن تصریح شده که حشر از قبور مى‏شود ولى ما در باب رجعت چنین‏حرفى را نداریم.بعید نیست که به این شکل باشد.

- بین این آیه: «و من ورائهم برزخ الى‏یوم یبعثون‏» و اینکه به آن مؤمن آل یاسین‏فرمود:

صفحه : 663

«قیل‏ادخل الجنة‏» چطور مى‏توان سازگارى داد، در حالى‏که مى‏دانیم این جنت، جنت بعد از برزخ است، چطور به‏او گفته شده وارد بهشت‏شو،در حالى که از فعل امر فوریت فهمیده مى‏شود؟ استاد: در قرآن‏تنها جنت مطرح نیست، جنات مطرح است و حتى بعضى‏از اینها با یک مضاف‏الیه‏هایى: «جنت‏خلد» ، «جنت عدن‏» مطرح است.دریک آیه قرآن «جنتى‏» آمده که از آن به «جنة الله‏»تعبیر مى‏کنند که دیگر مافوق اینهاست.از مجموع آیات قرآن مى‏شودفهمید که جنت‏یک جا نیست که مخصوص به آخرت‏باشد.حدیثى را شیعه و سنى نقل کرده‏اند که پیغمبر فرمود: «القبر اما روضة من ریاض الجنة‏او حفرة من حفر النیران‏» (1) و اخبارتصریح مى‏کند قبر یعنى همان برزخ، برزخ یعنى همان قبر.

.............................................................. 1.بحار، ج 6/ص 275.

 


نظر شما ()



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

پدر سنگدل
اصلاح نفس، رمز موفقیّت در زندگى
لذت دنبال نون دویدن!
ارزش و ثواب آیة الکرسى
کوچه عاشقی
سنگ درمانی
گل
محمد مصدق
محمد بلخی
چهارشنبه سوری
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه :: پارسی بلاگ :: مدیریت:: پست الکترونیک :: شناسنامه]

تعداد بازدید:48514

امروز:125

دیروز :41

 RSS 

پیوندهای روزانه
کاروان [10]
انصاریان [12]
پارست [12]
پرسمان [11]
دانلودکتاب [9]
شعر [7]
دانشنامه [41]
فرهنگسرا [8]
ادبیات [11]
پایگاه های شیعه [7]
[آرشیو(10)]

درباره خودم

معیار

لوگوی خودم

معیار

آرشیو

فروردین 1388
اردیبهشت 1388

اشتراک